Monday, June 17, 2013

# (JJCM) LAKSA SARAWAK.....


Two Sundays ago, adalah kita orang singgah disebuah cafe di Jalan Abell...yang famous ngan Laksa Sarawak tu...orang Kuching tahulah dimana tempatnya.  Walaupun cafe ni terkenal sampai pelancong luar dan dalam negeri pun pernah singgah disini dan ada juga keluar di travel guide...tapi saya yang anak jati Kuching, dah berpuluh tahun menetap disini....nilah pertama kali saya menjejak kaki ke cafe ini.... malunya! Bukan apa...susah parking dan stall lain pun melambak yang menjual laksa Swak so tak berapa terujalah nak singgah ke cafe yang satu ni.

So my humble opinion??.. Well....I've tasted better laksa at other stalls yang tak ternama. Saya ni bukanlah cerewet sangat pasal makanan...tapi bagi saya, laksa ni biasa2 saja...nothing to shout about...kuahnya agak cair...mungkin sesetengah orang suka...lain orang lain tekaknya...kan! Hanya Hb dan saya (kan dah kata tadi tak cerewet sangat) saja yang dapat menghabiskan laksa size biasa bukan special punya okey!.. budak dua ekok tu hanya makan 1/2 je tu pun kena paksa. What more can I say!



Tiba2 teringat ada satu stall kat Jalan Setia Raja, Tabuan Jaya...tapi kini dah takda...yang ownernya ialah my sister punya sis-in-law...yang tu baru menetapi citarasa saya...apa yang saya dengar dari my sis,....inlaw dia ni amat teliti tentang apa yang dia masak...dia tambah extra ingredients kedalam rempah laksa yang sedia ada tu seperti serai, kuah udang, spices dll, sebab tu rasa laksa dia ada that extra wow factor. Tapi harganya ada up sikitlah but worth it... Sangat berbaloi....Hmmm..missed her Mee Siam too.

Ada juga yang buat Laksa Sarawak tapi more to curry taste, lemak...yang tu pun I tak berapa berkenan.
Last Saturday makan laksa yang my sis-inlaw buat sempena Fathers' Day..yang tu pun menepati citarasa saya. Dia selalu buat untuk gathering kita orang.

Saya ngan Hb dah lama berangan2 nak masak sendiri di rumah tapi mengenangkan cara memasaknya agak remeh, tu lah sampai sekarang belum terLAKSAna lagi....tunggulah  mood tu datang, akan kami buat juga.

                                                                                                                
Baik punya business...Customer bersusun menunggu meja kosong...

No comments: